ETT EPOS OM ATT LÄNGTA HEM

Svedbergs i Dalstorp har sin egen filosofi när det gäller badrumsmöbler. De ser till helheten där detaljerna och det hantverksmässiga väger tungt. Kunden ska inte behöva bekymra sig om belysningen är energisnål och säker, det har de redan tänkt på. Eller om lådorna i badrumsskåpen är inredda, fullt utdragbara, mjukstängande och lättjusterade. Det har de redan löst.

Epos lådinrede

– Vi ser badrummet som kunden ser det, säger Johan Körner, designchef på Svedbergs.

En badrumsserie från Svedbergs som såg dagens ljus redan förra året är Epos. Då ställde sig företaget den retoriska frågan vad som händer om en norrman släpps in i det allra heligaste, deras avdelning för produktutveckling? Halvor Bakke, den norska interiördesignern, formulerade svaret.

Epos badrumsmöbel i vit ask

– Det blir ett epos om kärleken till badrumsmöbler och betydelsen av att längta hem. Viktigast för mig har ändå varit att möblerna bidrar till att badrummet känns mysigt och ombonat.

Tillsammans med Svedbergs har han fortsatt att utveckla möbelserien Epos. På ett enkelt och inspirerande sätt kan kunden välja bland olika mått, färger, designuttryck, material, funktioner och inte minst kombinationer. Resultatet blir en unik och personlig lösning anpassad för varje badrum.

Epos tvättställsskåp med Ise aska

– Kunden kan själv välja om det ska vara lådor, öppen förvaring eller en mix av båda. Möjligheten finns också att välja olika fronter på möblerna vilket gör det enkelt att förändra hela badrummets karaktär, säger Johan och visar några exempel.

De tillhörande tvättställen finns både som traditionella och som ovanpåliggande till olika bänkskivor. Gemensamt för de ovanpåliggande tvättställen är de geometriska formerna och de tunna kanterna som förhöjer designkänslan. Dessa finns i PVD (behandlat stål), porslin och Solid surface. Bänkskivorna är tillverkade av Dekton, ett reptåligt material som är enkelt att hålla rent. Som på alla företagets badrumsmöbler erbjuder Svedbergs 20 års garanti. Halvor Bakke är känd i Norge från tv och samarbeten med flera inredningsföretag. När Epos utvecklades var ledordet design för en plats som ska ge energi och lust.

Myre ovanpåliggande tvättställ

– Badrum är generellt ganska kliniskt och könlöst tycker jag, därför var min utmaning, tillsammans med Svedbergs formgivare, att förändra den bilden och göra något annat. Det är ändå ett rum där man spenderar sina första och sista stunder varje dag, säger Halvor Bakke.

Svedbergs Projekt

Internet Explorer stöds inte som webbläsare. Vänligen kom tillbaka och besök vår webbplats med en annan webbläsare.